De voornaamste reden voor het aanbrengen van mantelbuizen is om de mediumvoerende stalen buis vrij te houden van mechanische belasting. Hiernaast om bij lekkage van de mediumvoerende buis, te zorgen dat het lekproduct naar buiten treedt aan de uiteinden van de mantelbuis. Op deze wijze komt het product niet terecht in kruisende watergangen, grondlagen, spoorbanen, etc.
Helaas kunnen water en zuurstof ervoor zorgen, dat bij ongevulde mantelbuizen externe corrosie ontstaat op de mediumvoerende leiding. Hiernaast kan het zorgen voor interne corrosie in een eventuele stalen mantelbuis. Ook diverse vormen van kathodische bescherming bieden bij ongevulde mantelbuizen niet of nauwelijks bescherming.
Door de ruimte tussen de mantelbuis en mediumvoerende buis op te vullen zal er geen water en zuurstof meer aanwezig kunnen zijn en daardoor kan er geen corrosie meer optreden.
Nadat de Casing Filler is aangebracht beschermt het ook de mantelbuis tegen interne corrosie. Het materiaal heeft een zeer hoge specifieke elektrische weerstand waardoor de mediumvoerende buis elektrisch geïsoleerd is. Met name in de railinfrastructuur waar treinen DC-zwerfstormen produceren is dit een groot voordeel.